Udflugter og ture - P 917 København H - Næstved og Borup ulykken - farvebilleder
DJK arrangerede 25. maj 1975 en udflugt med P 917 fra København til Gedser.
Sammen med en jernbaneven fulgte vi P 917 fra Godsbanegården til København H og videre til Næstved.
Fra Næstved tog vi til Borup for at se oprydningen efter jernbaneulykken i Borup den 23. maj 1975.

Kollision mellem bådtoget "Englænderen" og et godstog i Borup Den 23. maj 1975 kolliderede tog 448 ("Englænderen") under gennem-kørsel i Borup med et godstog under udkørsel. Undersøgelserne viste, at godstoget var sat i gang fra Borup spor 2 mod Roskilde. Lokomotivet og forreste vogn havde passeret sporskiftet (sporskifte 105) da "Englænderen" ramte toget. Der blev ikke fundet fejl ved sikringsanlægget og det blev fastslået, at der havde signal til gennemkørsel ad spor 1 for "Englænderen", medens der ikke havde været noget kør-signal (grønt lys) for godstoget i spor 2.

 


P 917 ved Dybbølsbroen 25.05.1975
 

P 917 med tog P 6515 ved nuværende Høje Tåstrup 25.05.1975
 

P 917 tog 6529 tager vand i Næstved 25.05.1975

P 917 tog 6529 tager vand i Næstved 25.05.1975

P 917 tog 6529 tager vand i Næstved 25.05.1975

P 917 tog 6529 tager vand i Næstved 25.05.1975
 

To godsvogne fra ulykken 23.05.1975 i Borup 25.05.1975
 

To godsvogne fra ulykken 23.05.1975 i Borup 25.05.1975

Oprydning efter påkørslen. Borup station 25.05.1975

Oprydning efter påkørslen. Borup station 25.05.1975

Specialvogn R2a på vej mod Borup 25.05.1975